Kompas żeglarski

Kompas żeglarski – już sama nazwa wzbudza emocje, ciekawość i chęć poszukiwania czy podróżowania. Ludzie od zarania dziejów przemieszczali się, wędrowali, odkrywali nowe miejsca. Wynalezienie kompasu i busoli spowodowało rewolucję w podróżowaniu, od tej pory była możliwość wyznaczenia kursu i podążania drogą wzdłuż wcześniej ustalonego azymutu.

kompas-zeglarski-1Pierwsze informację o igle magnetycznej pochodzą z VII z odległych nam Chin. Niejaki Ji Hing buddyjski kapłan i astronom zaobserwował zjawisko odchylania się igły magnetycznej od kierunku północ – południe czyli deklinację. O dokładnej dacie dotarcia kompasu do Europy cały czas są prowadzone spory, jednak wiadomo że było to w okolicy XII wieku. Kompas zawędrował do Europy nieistniejącym już Jedwabnym Szlakiem i został od razu zaadaptowany przez weneckich kupców, który mogli od tej pory żeglować i wyznaczać kurs przy niewidocznym niebie. Dawniej żeglarze wyznaczali kurs za pomocą gwiazd i Słońca, jednak w czasie złej widoczności metoda ta była nieskuteczna. Kompas żeglarski w połączeniu z chronometrem i sekstantem umożliwiał prowadzenie pełnej nawigacji, przez co morskie podróże stawały się coraz dłuższe i dalsze ale również bezpieczniejsze.Kompas_zeglarski_2

Budowa kompasu jest niezwykle prosta, polega na swobodnym zamieszczeniu elementu ferromagnetycznego zwanego igłą magnetyczną na szpilce czyli rodzaju trzpienia. Igła wraz ze szpilką jest umieszczona w amagnetycznej obudowie zwanej kociołkiem wykonanej zazwyczaj z mosiądzu lub tworzywa sztucznego. Całość jest szczelnie zamknięta i wypełniona mieszanką wody, alkoholu i gliceryny aby redukować zakłócenia wywoływane przez drgania mechaniczne. Lokalne zakłócenia ziemskiego pola magnetycznego mogą być spowodowane przez obiekty znajdujące się w pobliżu kompasu magnetycznego np. stalowy kadłub statku, ładunek czy inne ruchome części. Czynniki te wprowadzają zakłócenia zwane dewiacją kompasu czyli różnicą między kursem kompasowym a kursem magnetycznym. Na każdym statku istnieją tabele dewiacji aby uwzględnić te wariację przy obliczaniu rzeczywistego kursu jednostki.

Kompas_zeglarski_3Bezpośrednio z kompasem wiąże się pojęcie róży wiatrów. Róża wiatrów podobnie jak kompas posiada bogatą i długą historię.

Początkowo róże wiatrów były bardzo proste i składały się tylko z 4 kardynalnych kierunków, nazywanych dzisiaj N, E, S, W. W miarę rozwoju kartografii i postępu odkryć geograficznych róża kompasowa ewoluowała do róży 8-rumbowej, 12-rumbowej, 24-rumbowej, aby ostatecznie w swoim rozkwicie osiągnąć 32 rumby.

Prezentowane w naszym sklepie piękne mosiężne kompasy i busole sprawią że znajdziecie się Państwo w czasach Wielkich Odkryć Geograficznych na pokładzie jednego ze statków Krzysztofa Kolumba. Kompas żeglarski ustawiony na biurku szefa czy prezesa doda niezwykłego uroku pomieszczeniu i będzie świadczyć o niezmiennym kursie firmy podążającej do swojego celu. Kompas może być także doskonałym prezentem dla osób tęskniących za morską przygodą, będzie im wskazywać kierunek do dalszych przygód i rejsów.

Facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinyoutubetumblrinstagramflickrfoursquare