„Jak się ściemni to się rozjaśni…” – te stare prawidło obowiązuje do dnia dzisiejszego i każdy nawigator zna je doskonale. Lampy żeglarskie zwane światłami nawigacyjnymi są podstawowym wyposażeniem wszystkich pływających statków, poczynając od małego jachtu, a kończąc na dużych statkach handlowych i pasażerskich
Każda jednostka pływająca w czasie od zachodu do wschodu słońca powinna je mieć zapalone w celu identyfikacji jednostki oraz ustalenia jakim kursem dany statek płynie. Istnieją różne konfiguracje świateł, które zależą od typu i długości statku. Wśród świateł nawigacyjnych możemy wyróżnić światła masztowe, światła burtowe, rufowe, światła widoczne dookoła horyzontu, światła holowania oraz błyskowe.
Każde z wymienionych świateł posiada określony sektor świecenia (podawany w stopniach kątowych) oraz kolor. Dla przykładu – jacht żaglowy wyposażony jest w światła burtowe i rufowe. Światła burtowe dzielą się na światło burtowe lewe, którego kolor świecenia jest czerwony, światło burtowe prawe – koloru zielonego. Sektor świecenia światła burtowego wynosi 〖112,5〗^° (jednej burty), sumując stronę lewą i prawą mamy kąt 〖225〗^°. Natomiast z tyłu jachtu jest zamocowane światło rufowe – koloru białego o sektorze świecenia 〖135〗^°. Łatwo zauważyć że w sumie te kąty tworzą pełne koło czyli 〖360〗^°. Na pierwszy rzut oka pewnie wydaję się to skomplikowane ale już przechodzimy do interpretacji tych świateł i zastosowania. Załóżmy że płyniemy jachtem idealnie na północ i nagle dostrzegamy na horyzoncie dwa światła : czerwone i zielone – widząc obydwa kolory świateł burtowych wiemy że jednostka płynąca z przeciwka płynie dziobem prosto na nas i jesteśmy na tzw. kursie kolizyjnym.
Przypominam że płyniemy w nocy i kompletnie nie widać kadłubów innych statków – tylko właśnie światła nawigacyjne ! Załóżmy inny przypadek, znowu płyniemy na północ i dostrzegamy samo światło białe czyli rufowe innej jednostki. Jest to dla nas informacja że dana jednostka płynie w tym samym kierunku co my i nie znajdujemy się na kursie kolizyjnym. W przypadku gdy dany statek był ustawiony do nas prostopadle to widzielibyśmy światło rufowe białe oraz jedno ze świateł burtowych – czerwone lub zielone w zależności jaką burta był do nas skierowany statek. Oczywiście są to najprostsze przypadki ale geneza i zastosowanie świateł nawigacyjnych jest taka jak przedstawiłem powyżej.
Cała sygnalizacja wzrokowa statków, konfiguracje świateł i ogóle przepisy są zawarte w Międzynarodowych Przepisach Zapobieganiu Zderzeniom na Morzu w skrócie MPZZM.
Wróćmy jednak trochę do historii w dawnych czasach na żaglowcach też istniały lampy żeglarskie jednak nie były one zasilane energią elektryczną tylko naftą lub innych paliwem palnym. Obudowa przeważnie była wykonana z mosiądzu aby była odporna na wodę morską, a szkła były barwione na odpowiedni kolor. Oczywiście zasięg takich świateł był dużo mniejszy niż obecnie.
W naszym sklepie proponujemy Wam zakup pięknych lamp nawigacyjnych stylizowanych na dawnych lampach jakie były wyposażone dawne żaglowce. Lampa nawigacyjna umieszczona na biurku lub zamontowana w rogu ściany doskonale odda klimat dawnych żaglowców i doda niepowtarzalnego marynistycznego wystroju i stylu.